Pages

Subscribe:

Pages

Senin, 05 April 2010

Assalamualikum wr.wb


Sakit hati dibuatnya. Aku perlu menulis sesuatu untuk meredakan perasaan marah ini. Apabila aku menegur orang-orang dalam FB yang cakap benda tak senonoh, maka bermula lah sesi bantahan oleh sesetengah pihak. Katanya, "Biarkan apa yang mereka mahu lakukan kerna tiada manusia yang sempurna."


Kalau ada orang mengumpat dan mencaci, kita diam?


Kalau ada orang melakukan zina, kita diam?


Kalau ada orang minum arak, kita diam?


Kalau ada orang membunuh, kita diam?


Maka buat apa ada perkataan "tegur" dalam dunia ini?


Apabila budaya tegur menegur sudah menjadi sesuatu yang luar biasa, apa lagi yang kita mampu?

Andaikan tangkap dan sumbat dalam jail terus tanpa menegur dulu, dapatkah keadilan itu?

Andaikan boss terus fire pekerjanya tanpa warning terlebih dahulu, tidakkah timbul tanya soal pada pekerja tersebut, "await boss pecat aku??"


Bukankah kita dilahirkan untuk saling tegur menegur, saling lengkap melengkapi antara satu sama lain? Kalau semua orang betul, takde lah orang yang salah dan kalau semua orang salah, takde lah yang betul?


Berbalik pada soal lucah, benda ni bermula dengan seks. Dan seks hanya dihalalkan dalam rumahtangga saja. Dan cara yahudi merosakkan minda orang Islam ialah dengan cara melucahkan seks. Bukankah dengan adanya seks, manusia dilahirkan. Andaikan dilahirkan dan dijaga menjadi orang, alhamdulillah. Andai mereka dilahirkan dan terus dibuang, nauzubillah. Inilah perkara-perkara yang dibimbangkan.


Dengan bercakap lucah, manusia boleh menjadi gila seks. Lucah bukan hanya dengan perkataan tapi juga dengan perbuatan. Seorang perempuan yang pakainya tak senonoh juga boleh menimbulkan perkara lucah dalam kalangan lelaki. Siapa yang menjadi mangsa kalau bukan budak-budak kecil? Dunia semakin bahaya sekarang. Orang bunuh orang dengan cara dasyat sekali. Potong kaki kanan, potong kaki kiri. Potong tangan kanan, potong tangan kiri tambah dengan botak rambut lagi...


Tak takutkah anda? Sejauh mana kita nak harapkan orang lain kalau tak harapkan diri sendiri.


Arr... tak tahu apa yang aku cakap. Tapi aku cukup bimbang. Kata abang afzan, Rasulullah saw bersabda "Jika sudah hilang rasa malumu, maka buatlah apa yg kamu suka... [hadis Rasulullah]"


hmm...


Sememangnya aku bukan lah orang yang layak menegur siapa-siapa kerana sesungguhnya aku hanya insan yang lemah. Walllahualam.
Moga hati ini terus tabah..

0 komentar:

Posting Komentar